نحوه ی انجام بازی حکم

نشان‌گذاری



عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است [[رده:نمادهای نوشتار]]



نکات :


کوت : چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه ۷بر صفر ببرد ، به جای یک دست دو دست برای آن ها ثبت می شود .


بام : اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع برد است .


تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جزیره کد و آدرس landofcode.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.


خبرنامه وب سایت:



آمار وب سایت:  


بازدید امروز : 272 بازدید دیروز : 1012 بازدید هفته : 3230 بازدید ماه : 3230 بازدید کل : 476110 تعداد مطالب : 24 تعداد نظرات : 5 تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل






همه چي


 


همه چي تو اين سايت موجوده


 


صفحه نخستدرباره ماارتباط با ما


 


 


شهريور


20


1391


 


آموزش بازي حكم


 


پاسور // آموزش


 


“حكم” پرطرفدارترين بازي پاسور نزد ايرانيان است. اين بازي كه با 52 كارت اصلي آن، انجام مي شود متكي بر شانس ،  بخت و مهارت بازيكن است. اين بازي را مي توان به صورت هاي 2 نفره،3 نفره و 4 نفره بازي كرد كه محبوب ترين گونه آن 4 نفره است . در گونه 4 نفره حكم ، بازيكنان به صورت – دوبه دو- روبروي يكديگر نشته و اعضاي يك تيم دو نفره را شكل مي دهند. اما  در گونه هاي 3 و 2 نفره هركس به تنهايي و به سود خويش بازي مي كند.

اساس برد و باخت در هر دور بازي بر امتياز گرفتن هفت ست بازي يا در اصطلاح عاميانه همان  «هفت دست بازي» استوار شده است و اساس برنده شدن در هر ست يا دست ، كسب هفت امتياز است كه به هر كدام از اين امتيازات نيز  «دست» گفته مي شود و گرفتن هرامتياز را«دست گرفتن» مي گويند.

 


آموزش پايه برگ هاي پاسور:


همانطور كه مي دانيد برگ هاي پاسور ۵4 برگ مي باشد كه با آنها مي توان بازي هاي مختلفي انجام داد.ولي ما در بازي حكم تنها از 52 برگ اصلي استفاده ميكنيم(از جوكر ها استفاده نمي شود)

 


برگ ها به ۴ دسته تقسيم ميشوند يا به عبارت ملموس تر 4 خال دارند !

خال دل : به شكل قلب وبه رنگ قرمز است.


خال خشت : به شكل لوزي و به رنگ قرمز است.


خال خاج(گشنيز) : به شكل برگ و به رنگ مشكي است.


خال پيك : به شكل عدد 5 پايه دار وبه رنگ مشكي  است.

 


 


اين خال ها در هر بازي بسته به نوع حكم ارزش و اعتبار خاصي به خود مي گيرند.

 


هر خال شامل ۱۳ برگ ميباشد كه به ترتيب 1،2،3،4،5،6،7،8،9،10 و J،Q،K است.

 


از شماره هاي ۱ تا ۱۰كه بصورت عدد نمايان شده است ارزش هر كدام برابر شماره همان كارت است.

 


سرباز : كه  نقاشي مرد جواني است كه كلاه قرمز رنگي بر سر او خود نمايي مي كند. علامت اين كارت (سرباز) J  بوده كه بر روي خود كار درج شده است . از لحاظ ارزش مكاني سرباز داراي ارزش 11 مي باشد.

 


بي بي: نقش زن ميانسال و جا افتاده است كه با علامت Q شناخته مي شود ..ارزش بي بي برابر 12  مي باشد.

 


شاه : نقش  مرد ميانسال و انديشمندي كه كلاه زرد رنگي بر سر دارد ، علامت K  آن را از ديگر نقش هاي پاسور ممايز نموده است .. ارزش شاه را تنها 13دانسته اند.!

 


بنابراين برگ ها برحسب ارزش از كم به زياد اينچنين است : 2   3   4   5   6  7  8  9  10  سرباز   بي بي   شاه   آس(تك).

 


برگ آس يا تك كه با نماد (A) شناخته مي شود ، در  انواع حكم هاي (خاج،پيك،دل،خشت،سَرَس وتَـكْ نَرَس)  بالاترين اعتبار ورتبه را از لحاظ ارزشي به خود اختصاص مي دهد..

 


 به طور پيش فرض خال ها بر يكديگر برتري ندارند جز يك خال كه خال حكم ناميده ميشود و پايين ترين برگ آن(2) بر بالاترين برگ ديگر خال ها يعني آس(تك) هم برتري دارد.

خال حكم در آغاز  هر ست (دست ) از بازي  توسط شخصي كه حاكم است تعيين مي شود.(تنها تفاوت حاكم با ساير بازيكنان در همين توانايي تعيين حكم وآغاز بازي ست.)

 


* از آنجايي كه  اين بازي( حكم)  به صورت 4 نفره طراحي شده،تنها قوانين مربوط به همين شيوه ي بازي شرح داده مي شود .

 


قوانين حكم چهار نفره:


 


چگونگي تعيين يار:


 


درحكم 4 نفره 4 بازيكن 2به2 روبروي هم مي نشينند و باهم بازي ميكنند( بازيكناني كه رو بروي هم هستند هم تيمي و يار هم هستند). تعيين يار به چند روش امكان پذير است، يا بصورت توافقي بين طرفين يا به صورت برگ آس(تك) كه به اينگونه است كه يك نفر برگ ها را به سبب آنكه از توالي در آيد با هم قاطي نموده يا در اصطلاح بُر (bor) زده و پخش مي كند . از همين روي  آس اول شخص حاكم و آس دوم يارش را  تعيين خواهد كرد . .(اصطلاح معروف‌” تك حاكم ، تك شريك”)

 


 چگونگي تعيين حاكم:


 


براي تعيين حاكم مي توان به 2 روش عمل نمود :


1. يكي از بازيكنان كه  به صورت توافقي انتخاب مي شود برگ ها  را باهم قاطي كرده  يا در اصطلاح بُر  زده  و سپس جلوي هر بازيكن يك برگ مي گذارد تا زماني كه يك تك(آس)  روشود.  نخستين آس(تك) كه جلوي هر بازيكن قرار بگيرد همان بازيكن به عنوان حاكم انتخاب مي شود.براي نمونه در نگاره ي زير بازيكن oshida حاكم خواهد بود.

 


 


 


2. يك نفر ازطرفين ، برگ ها  را باهم قاطي يا در اصطلاح بُر  زده  و سپس 5 برگ بصورت اتفاقي از بين برگ ها بيرون مي كشد به طوري كه برگ ها ديده نشود و جلوي هربازيكن يك برگ قرار ميدهد. سپس يك برگ هم به صورتي كه همه بتوانند آن را ببينند در وسط  قرار داده مي شود ، پس از آنكه برگه ي مياني رو شد ، بازيكنان هم به ترتيب برگ هايشان را رو مي كنند.

 


اگر برگ رو شده(برگ مياني) زير 7 بود بازيكني كه داراي پايين ترين برگ باشد حاكم مي شود(پايين ترين برگ در اين روش برگ 2 ست) و اگر برگ مياني بالاي 7 بود بازيكني كه داراي بالاترين برگ باشد حاكم مي شود. البته چنانچه برگ وسط 7 باشد بصورت اتفاقي برگ ديگري از بين برگ ها كشيده و  و رو مي شود .

براي نمونه در نگاره ي زير با توجه اينكه برگ مياني بي بي آمده(بزرگتر از 7) بنابراين بازيكني كه داراي بالاترين برگ باشد حاكم خواهد بود .

 


پخش برگ ها:


 


 


نحوه ي پخش برگ ها:


 


به پخش برگ ميان بازيكنان اصطلاحاً «دست‌دادن» يا «برگ‌دادن» مي‌گويند. در هر دست بازي بازيكني كه سمت چپ حاكم نشسته‌است برگ مي‌دهد. يعني به گونه‌اي دست داده مي‌شود كه نخستين برگ ها به حاكم برسد(چرخش دست در بازي حكم پاد ساعت گرد است) و آخرين برگ ها به برگ ‌دهنده.(البته بصورت توافقي بازيكن سمت راست حاكم هم مي تواند برگ بدهد). بازيكن برگ دهنده پس از بر زدن، برگ ها را در اختيار يار حاكم قرار ميدهد يا بر كف دست گذاشته و جلوي يار حاكم مي برد تا اصطلاحا آن را كوپ بزند( كات كند). منظور از كات كردن برگ ها اين است  كه جلوي تقلب برگ دهنده گرفته شود! البته كات كردن برگ به دست يار حكم  اختياري ست و در بازي‌هاي نه چندان جدي يار حاكم با انگشتانش بر دسته برگ مي‌زند و اين به اين معناست كه بُر برگ‌دهنده را قبول دارد! چنانچه حواس برگ دهنده پرت شود  و پيش از برگ دادن برگ هاي را براي كات كردن به يار حاكم تعارف نكند چنانچه حاكم در تعيين حكم با سختي مواجه شود مي تواند به بهانه ي اينكه يارش برگ ها را كات نكرده برگ ها را به روي زمين ريخته و درخواست برگ دهي دوباره كند! (اين قوانين در بازي پياده سازي نشده و كامپيوتر خودش كات كرده و برگ ها را پخش ميكند!)

 


برگ‌دهنده نخست از حاكم و سپس به هر بازيكن(وخودش) پنج برگ مي‌دهد .(در بازي هاي جدي برگ دهنده تنها به حاكم 5 برگ داده و منتظر مي ماند تا حاكم حكم را تعيين كند،سپس برگ ها را بين ساير بازيكنان پخش مي كند) ،پس از تعيين حكم برگ ها را 2مرتبه و هر مرتبه 4 برگ به هر بازيكن ميدهيم كه در پايان پخش كامل برگ ها هر بازيكن بايد 13 برگ داشته باشد!

دست خواني: در برخي بازي هاي دوستانه تيم ها توافق مي كنند كه برگ دهنده مي توانند 4 برگ پاياني يارش را ببيند!

 


تعيين حكم:


حاكم پس از گرفتن 5 برگ نخست، باتوجه به برگهايي كه در دست دارد حكم را تعيين مي كند . 

 چنانچه شما حاكم باشيد 5 برگ نخست شما نشان داده خواهند شد و شما بايد حكم را تعيين كنيد.

 


7 حكم داريم: خاج ،خشت ،دل ، پيك ،سَرَس(saras) ، نَرَس (naras) ، تَكْ نَرَس  (taknaras)

 


  در حكم هاي چهارگانه(خاج ،خشت ،دل ، پيك) خال حكم بالاترين اعتبار را دارد و كمترين برگ خال حكم از بالاترين برگ هاي خال هاي ديگر با ارزش تر است! مثلا چنانچه حكم خشت باشد برگ 2 خشت حتي از برگ هاي تك دل،تك خاج،تك پيك هم با ارزش تر است! بنابراين بايد حكمي را انتخاب كرد كه تعداد برگ هاي آن خال بيشتر از بقيه باشد. آشنايي با حكم هاي بازي:

 


در برخي بازي هاي پيش از بازي بازيكنان تعيين مي كنند كه آيا مي توان از حكم هاي سرس،نرس،و تك نرس براي تعيين حكم استفاده كرد يا خير؟ و آيا اين حكم ها “كوتي” دارند يا خير؟

 


 در حكم هاي چهارگانه با توجه به ارزش بالاتر خال حكم چنانچه زمينه بازي خاج بودولي شما خاج نداشتيد مي توانيد با انداختن برگي از خال حكم اصطلاحا برگ حريف راكات كنيد(ببريد!) ودست را از آن خود كنيد!

 


حكم سرس: در اين حكم برگ هاي بالا(بزرگ) مهم هستند و تيمي كه در هر دست بالاترين برگ را داشته باشد دست را جمع مي كند.در اين حكم با ارزش ترين برگ ها، تك،شاه،بي بي،سرباز،10،… مي باشند.همچنين در اين حكم برش نخواهيم داشت و چنان چه  شما برگي از زمينه بازي نداشته باشيد هر برگي كه از خال هاي ديگر بياندازيد ارزش صفر خواهند داشت حتي اگر تك باشند!

 


 حكم نَرَس: اين حكماز حيث محتوا و اجرا شباهت بسياري با حكم سَرَس دارد منتها بر عكس آن ! در اين حكم برگ هاي پايين(كوچك) مهم هستند و تيمي كه در هر دست پايين ترين برگ را داشته باشد برنده خواهد بود و آن دست را از آن خود مي كند و وقتي تعداد اين دست ها به عدد 7 رسيد اين ست به پايان مي رسد.در اين حكم با ارزش ترين برگ ها به ترتيب دو،سه،چهار،… هستند و بي ارزش ترين برگ تك مي باشد! همچنين در اين حكم نيز  برش نخواهيم داشت ! و چنان چه شما برگي از زمينه بازي نداشته باشيد هر برگي كه از خال هاي ديگر بياندازيد ارزش صفر خواهند داشت حتي اگر دو باشند!

 


 حكم تَك نَرَس: در اين حكم برگ هاي پايين(كوچك) مهم هستند و تيمي كه در هر دست پايين ترين برگ را داشته باشد دست را جمع مي كند.تفاوت اين حكم با نرس در ارزش برگ تك مي باشد،يعني در اين حكم بالاترين ارزش مربوط به تك مي باشد و برگ 2 در جايگاه دوم قرار دارد! در اين حكم با ارزش ترين برگ ها به ترتيب يك(تك)،دو،سه،چهار،… هستند و بي ارزش ترين برگ شاه مي باشد! همچنين در اين حكم برش نخواهيم داشت! و چنان چه شما برگي از زمينه بازي نداشته باشيد هر برگي كه از خال هاي ديگر بياندازيد ارزش صفر خواهند داشت حتي اگر تك باشند!

 


 


در بازي هاي دوستانه و نه چندان مهم در صورتي كه حاكم نتواند حكمي را تعيين كند خال برگ مياني يارش را انتخاب مي كند(از ميان 5 برگي كه  به يار حاكم داد شده برگ مياني رو مي شود) و خال برگ يارش هرچه باشد به عنوان حكم تعيين ميشود(همه بازيكن ها مي توانند آن برگ را مشاهده كنند!) *در برخي بازي هاي دوستان چنانچه برگ مياني يار  2  بود بدون در نظر گرفتن خال برگ، حكم را نرس در نظر مي گيرند.

 


آغاز بازي:


آآغاز بازي با حاكم هست . برگي كه در آغاز هر دست روي زمين قرار مي گيرد خال زمينه ميگويند و سايرين بايد همان خال را بازي كنند!

 


 


 


بريدن(برش،كات كردن) و رد دادن:


 


 


 


 اگر شخصي از خال زمينه برگي در دست نداشت مي تواند از هر خالي كه مايل باشد بازي كند ولي برگي كه خالش با خال زمينه يكي نباشد هيچ ارزشي در آن دست ندارد! مگر اينكه برگ شما يكي از برگ هاي حكم بازي(يكي از حكمهاي خاج،پيك،دل،خشت) باشد.

 


* در حكم هاي سرس،نرس،تك نرس برش نداريم!


 


البته برش بالا دست هم داريم! و حريفي كه او هم از زمينه بازي ندارد مي تواند با برگ حكمي بالاتر از حكم شما ، بازي را به نفع خود تمام كند ! مثلا بازيكني 10 پيك بازي كرده و زمينه  پيك است،نفر  دوم 7 خشت انداخته و رد داده  ،نفر سوم با 8 خاج ( خاج = حكم  فرضي) بريده و نفر چهارم هم با سرباز خاج بريده! ودست را جمع مي كند.

 


* نكته : پس از اينكه هر چهار نفر برگ‌هاي خود را بازي كردند با ارزش‌ترين برگ با توجه به خال زمينه تعيين مي‌شود و يك امتياز نصيب تيمي مي‌شود كه يكي از بازيكنانش با ارزش‌ترين برگ را بازي كرده‌است. پس از كسب امتياز ، برگ‌هايي كه رو و بازي شده اند از صحنه بازي كنار مي‌رود و شخصي كه در نوبت پيش باعث كسب امتياز براي تيمش شده‌است بايد برگي را بازي كند.

 


تيمي كه هفت دست بگيرد(جمع كند) برنده يك ست بازي خواهد شد كه به آن در اصطلاح “دست ” هم مي گويند  . اگر برنده آن دست تيم حاكم باشد حاكم همچنان حاكم مي ماند ولي چنانچه تيم مقابل حاكم پيروز ميدان بود شخص حاكم برگ دهنده مي شود و شخص سمت راستش حاكم جديد . در نهايت تيمي برنده خواهد بود كههفت ست (دست) را از آن خود كند .

پس از گرفتن 7 دست توسط يك تيم يك امتياز(دست) به آن افزوده خواهد شد.

 


چند نكته:


 


*چرخش بازي و حاكم به سمت راست و خلاف ساعت گرد است.

 


*لازم كردن: انداختن برگي از حكم در آغاز يك دور را اصطلاحا لازم كردن مي گويند

 


دست خالي كردن: چنانچه بازيكني از خالي تنها يك برگ داشته باشد و آن برگ را بازي كند تا بتواند در دست بعدي آن  خال را بِبُرد( بُرِش كند) به اين كار دست خالي كردن مي گويند

 


كوتي – حاكم كوتي :


اگر در يك ست (دست) تيمي هيچ امتيازي كسب نكند(7 به صفر ببازد) اصطلاحا مي گويند « كوت » شده است.  و تيم برنده به جاي 1 دست 2 دست مي گيرد! چنانچه تيم حاكم باشد. اگر تيمي كه «كوت» شده است تيم حاكم باشد اصطلاحا مي گويند « حاكم كوت » شده است و براي تيم حاكم مايه شرمساريست! و بجاي 1 دست  3 دست براي تيم «كوت» كننده منظور خواهد شد( انگار 3 دست پيروز شدند).

 


 بام: 


اگر تيمي پس از گرفتن 7 امتياز و كوت كردن حريف اصرار به ادامه بازي داشت و توانست 13 امتياز را جمع كند اصطلاحا به آن «13 پر» يا « بام» ميگويند كه سنگينترين شكست در بازي حكم است و تيمي كه بتواند هر 13 امتياز را در يك دست بازي جمع آوري كند برنده نهايي بازي خواهد بود ( 7-0 )!

 


 


 


 


 نوشته شده توسط everithing


 


 0 ديدگاه


 


0 ديدگاه+ فرستادن ديدگاه


 


فرستادن ديدگاه


 


نام


 


ايميل


 


وبسايت


 


ديدگاه


 


موضوعات مطالب   سرگرمي


 


مطالب جالب


 


معما


 


   بازي


 


دانلود


 


آنلاين


 


   پاسور


 


آموزش


 


دانلود


 


   دانستني


 


سيستم وبلاگ نويسي


 


پيوند هاپارسي كيوت1 ابزارديجي كالا


 


نظرسنجياز سايت خوشتون اومد ؟ 


 


آرهنه


 


+ مشاهده نتايج


 


 


اعلاميه


 


يه يك عدد بيكار جهت همكاري نيازمنديم


 


اخبار سايت


 


افتتاح سايت


 


كپي برداري از مطالب سايت تنها با ذكر منبع و آدرس سايت امكان پذير است . 

 


در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید.

آرشیو هزاران فیلم وسریال ایرانی و خارجی


آرشیو انیمیشن و فیلم های مناسب برای کودکان


مسئولیت محتوای ویدئوها و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.



آموزش پایه برگ های پاسور:


همانطور که می دانید برگ های پاسور ۵4 برگ می باشد که با آنها می توان بازی های مختلفی انجام داد.ولی ما در بازی حکم تنها از 52 برگ اصلی استفاده میکنیم(از جوکر ها استفاده نمی شود)

برگ ها به ۴ دسته تقسیم میشوند يا به عبارت ملموس تر 4 خال دارند !

خال دل : به شکل قلب وبه رنگ قرمز است. خال خشت : به شکل لوزی وبه رنگ قرمز است.خال خاج(گشنیز) : به شکل برگ و به رنگ مشكي است.خال پیک : به شکل عدد 5 پایه دار وبه رنگ مشكي است. 

این خال ها در هر بازی بسته به نوع حکم ارزش و اعتبار خاصی به خود مي گيرند.

هر خال شامل ۱۳ برگ میباشد که به ترتیب 1،2،3،4،5،6،7،8،9،10 وJ،Q،Kاست.

از شماره های ۱ تا ۱۰که بصورت عدد نمایان شده است ارزش هر کدام برابر شماره همان کارت است.

سرباز : كه نقاشی مرد جواني است که کلاهقرمز رنگي بر سر او خود نمايي مي كند. علامت اين كارت (سرباز) Jبوده كه بر روي خود كار درج شده است . از لحاظ ارزش مكاني سرباز داراي ارزش 11 مي باشد.

بی بی : نقش زن ميانسال و جا افتاده است كه با علامتQ شناخته مي شود ..ارزش بی بی برابر 12 مي باشد.

شاه : نقش مرد ميانسال و انديشمندي كه كلاه زرد رنگي بر سر دارد ، علامت Kآن را از ديگر نقش هاي پاسور ممايز نموده است .. ارزش شاه را تنها 13 دانسته اند.!

بنابراین برگ ها برحسب ارزش از کم به زیاد اینچنین است :2 3 4 5 6 7 8 9 10 سرباز بی بی شاه آس(تک).

برگ آس یا تک كه با نماد (A) شناخته مي شود ، در انواع حکم های (خاج،پیک،دل،خشت،سَرَس وتَـکْ نَرَس) بالاترین اعتبار ورتبه را از لحاظ ارزشي به خود اختصاص مي دهد..

به طور پیش فرض خال ها بر یکدیگر برتری ندارند جز یک خال که خال حکم نامیده میشود و پایین ترین برگ آن(2) بر بالاترین برگ دیگر خال ها یعنی آس(تک) هم برتری دارد.خال حکم در آغاز هر ست (دست ) از بازي توسط شخصی که حاکم است تعیین می شود.(تنها تفاوت حاکم با سایر بازیکنان در همین توانایی تعیین حکم وآغاز بازی ست.)

* از آنجايي كه اين بازی( حکم) به صورت 4 نفره طراحی شده،تنها قوانين مربوط به همين شيوه ي بازي شرح داده مي شود .

قوانين حكم چهار نفره:


چگونگی تعیین یار:


درحکم 4 نفره 4 بازیکن 2به2 روبروی هم می نشینند و باهم بازی میکنند( بازیکنانی که رو بروی هم هستند هم تیمی و یار هم هستند). تعیین یار به چند روش امکان پذیر است، یا بصورت توافقی بین طرفین یا به صورت برگ آس(تک) که به اینگونه است که یک نفر برگ ها را به سبب آنكه از توالي در آيد با هم قاطي نموده يا در اصطلاح بُر (bor) زده و پخش می کند . از همين روي آس اول شخص حاکم و آس دوم یارش را تعیین خواهد كرد . .(اصطلاح معروف‌” تك حاكم ، تك شريك”)

چگونگی تعیین حاکم:


برای تعیین حاکم می توان به 2 روش عمل نمود :1. یکی از بازیکنان كه به صورت توافقی انتخاب مي شود برگ ها را باهم قاطي كرده يا در اصطلاح بُر زده و سپس جلوی هر بازیکن یک برگ مي گذارد تا زمانی که یک تک(آس) روشود. نخستین آس(تک) که جلوی هر بازیکن قرار بگیرد همان بازیکن به عنوان حاکم انتخاب می شود.برای نمونه در نگاره ی زیر بازیکن !king حاکم خواهد بود:


 


2. یک نفر ازطرفین ، برگ ها را باهم قاطي يا در اصطلاح بُر زده و سپس 5 برگ بصورت اتفاقی از بین برگ ها بیرون می کشد به طوری که برگ ها دیده نشود و جلوی هربازیکن یک برگ قرار میدهد. سپس یک برگ هم به صورتی که همه بتوانند آن را ببینند در وسط قرار داده مي شود ، پس از آنكه برگه ي مياني روشد، بازیکنان هم به ترتیب برگ هایشان را رو می کنند.

اگر برگ رو شده(برگ میانی) زیر 7 بود بازیکنی که دارای پایین ترین برگ باشد حاکم می شود(پایین ترین برگ در این روش برگ 2 ست) و اگر برگ میانی بالای 7 بود بازیکنی که دارای بالاترین برگ باشد حاکم می شود. البته چنانچه برگ وسط 7 باشد بصورت اتفاقی برگ دیگری از بین برگ ها كشيده و رو مي شود .

در بازی حکم می توانید بسته به سلیقه خود یکی از این دو روش( انتخاب حاكم )را برگزینيد.برای این کار F5را بفشارید و پس از ورود به گزینه های بازی(options) در قسمت king choosing modeبرای تعیین حاکم به روش برگ آس ace card و برای تعیین حاکم به روش دوم cards numberرا برگزینید.


تعیین قوانین بازی پیش از آغاز بازی:


برخی قوانین بازی اختیاری هستند و بازیکنان پیش از آغاز بازی درباره آنها تصمیم می گیرند(جنگ اول به از صلح آخر..!) :

دست خوانی: به برگ دهنده اجازه می دهد در هنگام توزیع برگ ها 4 برگ پایانی یارش را ببیند!

تَـکْ نَرَس داریم یا نداریم؟!


حکم های سَرَس،نَرَس،تَک نَرس کوتی دارند یا خیری؟!

برگ وسط یار (تعیین حکم از روی برگ وسط یار داریم یا نداریم؟!{ توضيح آنكه در برخي مواقع كه انتخاب حكم با برگ هاي داده شد مشكل بوده و حاكم دچار تريد مي شود تعيين حكم را به برگ وسط يار مي سپارد ، اين قانون به سبب خوش يمني هاي بسياري كه براي آن مشاهده شده معروف شده است – شما هم مي توانيد امتحان كنيد!}

واگذاری ست یا دست(قبول کردن دست،پذیرفتن شکست) داریم یا نداریم؟! و اگر داریم به شرط گرفتن رفع کوتی باشه یا خیر؟!

اگر بازی6 – 6 شد بشود 5 – 5 ؟!


و …


*برخی از این قوانین در بازی تعریف شده اند و شما می توانید با رفتن به منوي گزینه ها (options) آنها را فعال یا غیرفعال نماييد .همچنین با اصطلاحات بالا در ادامه “راهنما” آشنا خواهید شد.

پخش برگ ها:


نحوه ي پخش برگ ها:


به پخش برگ میان بازیکنان اصطلاحاً «دست‌دادن» یا «برگ‌دادن» می‌گویند. در هر دست بازی بازیکنی که سمت چپ حاکم نشسته‌است برگ می‌دهد. یعنی به گونه‌ای دست داده می‌شود که نخستین برگ ها به حاکم برسد(چرخش دست در بازی حکم پاد ساعت گرد است) و آخرین برگ ها به برگ ‌دهنده.(البته بصورت توافقی بازیکن سمت راست حاکم هم می تواند برگ بدهد). بازیکن برگ دهنده پس از بر زدن، برگ ها را در اختیار یار حاکم قرار میدهد یا بر کف دست گذاشته و جلوی یار حاکم می برد تا اصطلاحا آن را کوپ بزند( کات کند). منظور از کات کردن برگ ها این است كه جلوی تقلب برگ دهنده گرفته شود! البته کات کردن برگ به دست یار حکم اختیاری ست و در بازی‌های نه چندان جدی یار حاکم با انگشتانش بر دسته برگ می‌زند و این به این معناست که بُر برگ‌دهنده را قبول دارد! چنانچه حواس برگ دهنده پرت شود و پیش از برگ دادن برگ های را برای کات کردن به یار حاکم تعارف نکند چنانچه حاکم در تعیین حکم با سختی مواجه شود می تواند به بهانه ی اینکه یارش برگ ها را کات نکرده برگ ها را به روی زمین ریخته و درخواست برگ دهی دوباره کند! (این قوانین در بازی پیاده سازی نشده و کامپیوتر خودش کات کرده و برگ ها را پخش میکند!)

برگ‌دهنده نخست از حاکم و سپس به هر بازیکن(وخودش) پنج برگ می‌دهد .(در بازی های جدی برگ دهنده تنها به حاکم 5 برگ داده و منتظر می ماند تا حاکم حکم را تعیین کند،سپس برگ ها را بین سایر بازیکنان پخش می کند) ،پس از تعیین حکم برگ ها را 2مرتبه و هر مرتبه 4 برگ به هر بازیکن میدهیم که در پایان پخش کامل برگ ها هر بازیکن باید13 برگ داشته باشد!دست خوانی: در برخی بازی های دوستانه تیم ها توافق می کنند که برگ دهنده می توانند 4 برگ پایانی یارش را ببیند! شما نیز می توانید در گزینه های این بازی با برداشتن یا گذاشتن تیک hand reading این امکان را فعال یا غیرفعال کنید.چنانچه دست خوانی فعال باشد و شما برگ دهنده باشید(نفر سمت راست حاکم باشد) در پایان پخش شدن برگ ها شما می توانید 4 برگ پایانی یارتان را ببینید:


 


تعیین حکم:حاکم پس از گرفتن 5 برگ نخست، باتوجه به برگهایی که در دست دارد حکم را تعیین می کند . چنانچه شما حاکم باشید 5 برگ نخست شما نشان داده خواهند شد و شما باید حکم را تعیین کنید.

7 حکم داریم: خاج ،خشت ،دل ، پیک ،سَرَس(saras) ، نَرَس (naras) ، تَکْ نَرَس (taknaras)

در حکم های چهارگانه(خاج ،خشت ،دل ، پیک) خال حکم بالاترین اعتبار را دارد و کمترین برگ خال حکم از بالاترین برگ های خال های دیگر با ارزش تر است! مثلا چنانچه حکم گشنیز باشد برگ 2 گشنیز حتی از برگ های تک دل،تک خاج،تک پیک هم با ارزش تر است! بنابراین باید حکمی را انتخاب کرد که تعداد برگ های آن خال بیشتر از بقیه باشد. آشنایی با حکم های بازی:


در برخی بازی های پیش از بازی بازیکنان تعیین می کنند که آیا می توان از حکم های سرس،نرس،و تک نرس برای تعیین حکم استفاده کرد یا خیر؟ و آیا این حکم ها “کوتی” دارند یا خیر؟ در این بازی نیز این امکان برای شما قرار داده شده و شما می توانید در گزینه های بازی با برداشتن و یا گذاشتن تیک SARAS,NARAS,TN این حکم ها رو فعال یا غیرفعال کنید:


همچنین با گذاشتن و یا برداشتن تیک Kotمی توانید تعیین کنید که این حکم ها نیز “کوتی” داشته باشند یا خیر.


در حکم های چهارگانه با توجه به ارزش بالاتر خال حکم چنانچه زمینه بازی خاج بودولی شما خاج نداشتید می توانید با انداختن برگی از خال حکم اصطلاحا برگ حریف را کات کنید(ببرید!) ودست را از آن خود کنید!

حکم سرس: در این حکم برگ های بالا(بزرگ) مهم هستند و تیمی که در هر دست بالاترین برگ را داشته باشد دست را جمع می کند.در این حکم با ارزش ترین برگ ها، تک،شاه،بی بی،سرباز،10،… می باشند.همچنین در این حکم برش نخواهيم داشت و چنان چه شما برگی از زمینه بازی نداشته باشید هر برگی که از خال های دیگر بیاندازید ارزش صفر خواهند داشت حتی اگر تک باشند!

حکم نَرَس: اين حكماز حيث محتوا و اجرا شباهت بسياري با حكم سَرَس دارد منتها بر عكس آن ! در این حکم برگ های پایین(کوچک) مهم هستند و تیمی که در هر دست پایین ترین برگ را داشته باشد برنده خواهد بود و آن دست را از آن خود مي كند و وقتي تعداد اين دست ها به عدد 7 رسيد اين ست به پايان مي رسد.در این حکم با ارزش ترین برگ ها به ترتیب دو،سه،چهار،… هستند و بی ارزش ترین برگ تک می باشد! همچنین در این حکم نيز برش نخواهيم داشت ! و چنان چه شما برگی از زمینه بازی نداشته باشید هر برگی که از خال های دیگر بیاندازید ارزش صفر خواهند داشت حتی اگر دو باشند!

حکم تَک نَرَس: در این حکم برگ های پایین(کوچک) مهم هستند و تیمی که در هر دست پایین ترین برگ را داشته باشد دست را جمع می کند.تفاوت این حکم با نرس در ارزش برگ تک می باشد،یعنی در این حکم بالاترین ارزش مربوط به تک می باشد و برگ 2 در جایگاه دوم قرار دارد! در این حکم با ارزش ترین برگ ها به ترتیب یک(تک)،دو،سه،چهار،… هستند و بی ارزش ترین برگ شاه می باشد! همچنین در این حکم برش نخواهيم داشت! و چنان چه شما برگی از زمینه بازی نداشته باشید هر برگی که از خال های دیگر بیاندازید ارزش صفر خواهند داشت حتی اگر تک باشند!

در بازی های دوستانه و نه چندان مهم در صورتی که حاکم نتواند حکمی را تعیین کند خال برگ میانی یارش را انتخاب می کند(از میان 5 برگی که به یار حاکم داد شده برگ میانی رو می شود) و خال برگ یارش هرچه باشد به عنوان حکم تعیین میشود(همه بازیکن ها می توانند آن برگ را مشاهده کنند!)

در این بازی شما می توانید در منوي تنظيمات ، گرفتن حکم از روی برگ میانی یار(middle card) را فعال یا غیرفعال کنید:عکس بالا


*در برخی بازی های دوستان چنانچه برگ میانی یار2 بود بدون در نظر گرفتن خال برگ، حکم را نرس در نظر می گیرند. شما با برداشتن یا گذاشتن تیک 2>naras می توانید این قانون را فعال یا غیرفعال کنید.

چنانچه بخواهید از روی میانی یارتان حکم کنید،در هنگام تعیین حکم تنها کافیست بر روی کارت میانی یارتان کلیک کنید:


قبول کردن دست! (واگذاری دست،پذیرفن شکست):


پس از پخش شدن برگ ها و پیش از آغاز بازی، بازیکنان هر تیم می توانند به برگ ها نگاه کرده و پس از مشورت دست را واگذار کنند و شکست را بپذیرند! البته در بازی های رسمی تیم پذیرنده شکست تنها در صورتی که بتواند یک دست جمع کند(رفع کوتی را بگیرد) میتواند شکست را پذیرفته وبرگ ها را کند. همچنین در بیشتر بازی ها تیم حاکم نمی تواند به هیچ وجه دست را قبول کند و باید حتما باید بازی کند! در این بازی این قانون تنها برای تیم شما (چه حاکم باشید یا نباشید) در نظر گرفته شده و می توانید در گزینه های بازی این قانون را فعال یا غیر فعال کنید:عکس بالا


اگر این امکان فعال باشد و شما حالت Timerرا برگزیده باشید، پیش از آغاز دست تایمری نشان داده خواهد شد و شما می توانید پیش از پایان تایمر بر روی دکمه شکست کلیک کنید و دست را واگذار کنید.(پس از واگذاری یک امتیاز به تیم حریف اضافه خواهد شد):


و چنانچه حالتQuestionرا برگزیده باشید پیش از آغاز دست سوالی مبنی بر واگذاری دست از شما پرسیده می شود و شما با کلیک بر رویNOمی توانید دست را واگذار کنید:عکس بالا

 


چنانچه شکست را بپذیرید و دست را واگذار کنید 1دست به نفع حریف منظور خواهد شد و برگ های یارتان نیز رو خواهد شد:عکس بالا

همچنین با گذاشتن تیکkoting Denyمی توانید شرط “رفع کوتی” برای واگذاری دست را فعال یا غیرفعال کنید. اگر رفع کوتی را فعال کنید حتی اگر بر روی No کلیک کنید و قصد واگذار کردن دست را داشته باشید باز هم بازی ادامه پیدا می کند و حاکم بازی را آغاز می کند و بازی تا زمانی که شما بتوانید یک دست را جمع کنید بازی ادامه خواهد داشت! پس از جمع کردن یک دست و گرفتن رفع کوتی دست واگذار شده و برگ های باقیمانده یارتان نیز رو می شوندنکته: در هنگامی که دست را واگذار کنید و رفع کوتی فعال باشد، پس از آغاز بازی اگر شما یا یارتان حاکم باشید تاج حاکم به حالت چشمک زن در خواهد آمد و به شما یاد آور می شود که باید رفع کوتی را بگیرید! :عکس بالا

و اگر حاکم بازیکنی از تیم روبروی شما باشد آیکون هشدار در کنار برگ های شما به نمایش در خواهد آمد:

 


آغاز بازی:آغاز بازی با حاکم هست . برگی که در آغاز هر دست روی زمین قرار می گیرد خال زمینه میگویند و سایرین باید همان خال را بازی کنند! در نگاره ی زیر حاکم(بازیکن سمت راست) دل بازی کرده و زمینه بازی دل هست وشما چون شما برگ خال دل دارید باید حتمادل بازی کنید.همچنین بالاترین برگ این دست تک هست بنابراین تیم حریف دست را جمع می کند وآغارگر دست بعدی هم بازیکن صاحب تک یعنی بازیکن سمت راست می باشد :


بریدن(برش،کات کردن) و رد دادن:


اگر شخصی از خال زمینه برگی در دست نداشت می تواند از هر خالی که مايل باشد بازی کند ولی برگی که خالش با خال زمینه یکی نباشد هیچ ارزشی در آن دست ندارد! مگر اینکه برگ شما یکی از برگ های حکم بازی(یکی از حکمهای خاج،پیک،دل،خشت) باشد.در عکس زیر زمینه بازی دل است ولی بازیکن چهارم برگی از خال دل ندارد!می تواند هر کدام از برگ هایی که در دست دارد را بازی کند.ولی اگر پیک یا خشت بازی کند اصطلاحا “رد داده” و برگش ارزش صفر خواهد داشت و بازیکن سوم که شاه انداخته دست را جمع می کند!!! ولی چون حکم خاج هست می تواند با برگی از خاج ببرد! (مثلا 3 خاج!) و چون ارزش حکم بالاتر از همه خال هاست نفر چهارم دست را جمع خواهد کرد!* در حکم های سرس،نرس،تک نرس برش نداریم!


البته برش بالا دست هم داریم! و حریفی که او هم از زمینه بازی ندارد می تواند با برگ حکمی بالاتر از حکم شما ، بازي را به نفع خود تمام كند ! بعنوان مثال نفر اول 10 پیک بازی کرده و زمینه پیک است،نفر دوم 7 خشت انداخته و رد داده ،نفر سوم با 8 خاج بریده و نفر چهارم هم با سرباز خاج بریده! ودست را جمع می کند.

* نکته :پس از اینکه هر چهار نفر برگ‌های خود را بازی کردند با ارزش‌ترین برگ با توجه به خال زمینه تعیین می‌شود و یک امتیاز نصیب تیمی می‌شود که یکی از بازیکنانش با ارزش‌ترین برگ را بازی کرده‌است. پس از کسب امتیاز ، برگ‌هایی که رو و بازی شده اند از صحنه بازی کنار می‌رود و شخصی که در نوبت پیش باعث کسب امتیاز برای تیمش شده‌است باید برگی را بازی کند.

تیمی که هفت دست بگیرد(جمع کند) برنده یک ست بازی خواهد شد كه به آن در اصطلاح “دست ” هم مي گويند . اگر برنده آن دست تیم حاکم باشد حاکم همچنان حاکم می ماند ولی چنانچه تیم مقابل حاکم پیروز میدان بود شخص حاکم برگ دهنده می شود و شخص سمت راستش حاکم جدید . در نهایت تیمی برنده خواهد بود که هفت ست (دست) را از آن خود كند .پس از گرفتن 7 دست توسط یک تیم یک امتیاز(دست) به آن افزوده خواهد شد:


*چند نکته:


*چرخش بازی و حاکم به سمت راست و خلاف ساعت گرد است.

*لازم کردن:انداختن برگی از حکم در آغاز یک دور را اصطلاحا لازم کردن می گویند

دست خالی کردن: چنانچه بازیکنی از خالی تنها یک برگ داشته باشد و آن برگ را بازی کند تا بتواند در دست بعدی آن خال را بِبُرد( بُرِش كند) به این کار دست خالی کردن می گویند

کوتی – حاکم کوتی :اگر در یک ست (دست) تیمی هیچ امتیازی کسب نکند(7 به صفر ببازد) اصطلاحا می گویند « کوت » شده است. و تیم برنده به جای 1 دست 2 دست می گیرد! چنانچه تیم حاکم باشد. اگر تیمی که «کوت» شده است تیم حاکم باشد اصطلاحا می گویند «حاکم کوت » شده است و برای تیم حاکم مایه شرمساریست! و بجای 1 دست 3 دست برای تیم «کوت» کننده منظور خواهد شد( انگار 3 دست پیروز شدند).

بام: اگر تیمی پس از گرفتن 7 امتیاز و کوت کردن حریف اصرار به ادامه بازی داشت و توانست 13 امتیاز را جمع کند اصطلاحا به آن«13 پر» یا « بام» میگویند که سنگینترین شکست در بازی حکم است و تیمی که بتواند هر 13 امتیاز را در یک دست بازی جمع آوری کند برنده نهایی بازی خواهد بود ( 7-0 )!(فعلا امکان بام برای بازی تعریف نشده)

————————————————


بازی در محیط شبکه:


برای بازی در محیط شبکه نخست باید یکی از بازیکنان سرور شده و بازی بسازد،سپس سایر بازیکنان به سرور وصل شده و بازی آغاز شود.

برای ساخت سرور از منوی gameگزینه Mainرا برگزینید تا به صفحه ی نخست منتقل شوید،در پنجره باز شده create game را برگزیده سپس بر روی Start کلیک کنید:


در این پنجره نخست نام خودتان(نام سرور بازی)را تعیین کرده سپس بر روی Start server کلیک کنید تا سرور ساخته شود!(آی پی به صورت خودکار وارد می شود). در قسمت نام تیم ها نیز می توانید نام تیم های دلخواه تان را وارد کنید.

پس از ساخت سرور می توانید تعیین کنید که کدام یک از بازیکنان کامپیوتر باشد و کدام یک انسان.برای این کار بر روی عکس کاربر کلیک کنید تا بین بازیکن کامپیوتر و انسان سوییچ شود.هنگامی که تمام بازیکنان وارد سرور شدند می توانید بر روی Start! کلیک کنید تا بازی آغاز شود!

* در joined playersمی توانید لیست بازیکنانی که وارد سرور شده اند را ببینید .

 


وصل شدن به سرور:


برای وصل شدن به سرور از منوی gameگزینه Mainرا برگزینید تا به صفحه ی نخست منتقل شوید،در پنجره باز شده Join game را انتخاب کرده سپس بر روی Start کلیک کنید:سپس در پنجره زیر نام،آی پی و یا نام کامپیوتر سرور را مشخص کرده و بر روی کانکت کلیک کنید تا به سرور وصل شوید.

سپس با کلیک بر روری عکس کاربران مکان مورد نظر خود را انتخاب کرده و منتظر بمانید تا دکمه Start! فعال شود،سپس بر روی آن کلیک کرده و منتظر بمانید تا بازی آغاز شود!

پس از اینکه همه ی بازیکنان بر روی استارت کلیک کرده اند بازی آغاز خواهد شد. پیش از آغاز بازی همه کاربران باید بر روی دکمه “continue” کلیک کنند تا بازی آغاز شود.

در هر مرحله از بازی(آغاز بازی یا پایان دست) همه کاربران باید بر روی این دکمه کلیک کنند تا بازی ادامه پیدا کند.این کار به منظور هماهنگی بین بازیکنان و سرور انجام می شود.

*تعیین یار در بازی شبکه از روش “برگ بزرگتر یا کوچیکتر” تعیین می شود.

* واگذاری دست در بازی شبکه تنها برای تیم روبروی امکان پذیر است و تیمی که حاکم است باید بازی کند!!!همچنین برای واگذاری دست،پرسشی از هر یک از بازیکنان تیمی که حاکم نیستند پرسیده می شود و چنانچه هر دو بازیکن بر روی No کلیک کنند دست واگذار خواهد شد!یعنی اگر یکی از بازیکنان بر روی NO و دیگری بر رویYESکلیک کند آن تیم باید دست را تا به پایان بازی کند.

* در هنگام بازی در شبکه گزینه های بازی(options) غیرفعال خواهد شد.

* ری استارت کردن بازی در شبکه (آغاز دوباره بازی):چنانچه یکی از بازیکنان درخواست ری استارت بازی را داشته باشد(در حین انجام بازی) می توانید با فشردن همزمان کلیک هایCTRL+Shift+Nدرخواست خود را به سرور بفرستد.پس از دریافت درخواست توسط سرور اگر سرور با این درخواست موافقت کند این درخواست سایر بازیکنان نیز فرستاده خواهد شد و چنانچه آنها نیز بر روی yes کلیک کنند و درخواست را تایید کنند بازی ری استارت شده و از نو آغاز می شود!

جابجایی پنجره ی چت:برای جابجایی پنجره چت به مکان دلخواه خودتان می توانید بر روی نوشته ی Chat (در بالای پنجره ی چت) کلیک کرده و با نگه داشتن کلیک و حرکت ماوس پنجره ی چت را به مکان دلخواه تان جابجا کنید!


————————————————options بازی :



عکس دلخواه پشت برگ ها:برای انتخاب عکس دلخواه تان در قسمت card backبر رویcustomر کلیک کرده سپس مسیر عکس دلخواه تان را تعیین کنید!

سطح بازی بازیکنان کامپیوتر:برای تعین سطح هر یک از بازیکنان کافی ست اسلایدری که زیر نام هر بازیکن قرار داده شده را کم یا زیاد کنید.بازیکنان در سه سطح آماتور ،نیمه حرفه ای.حرفه ای (از چپ به راست) دسته بندی شدند(چپ: آماتور)


Saras,Naras,Taknaras فعال یا غیر فعال بودن حکم های سرس،نرس،تک نرسkotکوتی داشتن یا نداشتن حکم های سرس نرس تک نرس

middle card:فعال یا غیر فعال بودن تعین حکم از روی برگ میانی یار2 > Naras چنانچه این تیک فعال باشد و برگ میانی یار 2 باشد خال برگ در نظر گرفته و حکم نرس خواهد بود

hand reading:دست خوانی – چنانچه فعال باشد در هنگامی که حاکم نفر سمت راست شماست و شما برگ می دهید برای چند ثانیه 4 برگ پایانی یار شما نمایش داده می شود.

6-6 => 5 -5 : در صورت فعال بودن هنگامی که نتیجه بازی 6-6 بشود نتیجه خودکار به5-5بر میگردد

losing hand:فعل یا غیرفعال بودن امکان واگذاری دست(پذیرفتن دست)koting deny : گرفتن رفع کوتی پیش از واگذاری دستquestion:پرسش Timer : نمایش تایمر

king choosing mode:روش تعیین حاکم : برگ آس یا شماره برگ ها

full screen:تمام صفحه بودن بازی


sound: پخش یا عدم پخش صداها


auto save:ذخیره خودکار بازی ،چنانچه این مکان را غیر فعال کردید میتوانید با فشردن F3در زمانی که نوبت بازی شماست،بازی را ذخیره کنید(در هنگام ذخیره عکس یک فلاپی در پایین صفحه سمت راست دیده می شود).برای بازیابی آخرین ذخیره کافی ست F4را بفشارید.

سرعت:



 


play speed:سرعت بازی کردن


 


فاصله برگ های شما نیز قابل تنظیم هستند،برای کم یا زیاد کردن فاصله برگ هایتان(که ماسب برای صفحه های پهن می باشد) می توانید از اسلایدری که زیر ست برگ ها قرار داده شده استفاده کنید:


کم یا زیاد کردن فاصله ای برگ های بازی شده:چنانچه صفحه ویندوز شما پهن (واید) می باشد و فاصله ی زیاد برگ هایی که بازی می شوند چشمان شما رو آزار می دهد می توانید فاصله ی برگ ها به میل خودتان کم یا زیاد کنید:



 


برای این کار می توانید از کلید های بالا،پایین،چپ و راست کیبورد استفاده کنید.

دانلود بازی حکم با لینک مستقیم


پسورد تمامی فایلها: saeid-shirazi.blogfa.com



عضويتلغو عضويتPowered by WebGozar



هَمِدان، هَمَدان یا به گویش محلی هِمِدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. هم‌اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود. این شهر از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌آید و در مرداد سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد. در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ خورشیدی مهندس آلمانی کارل فریش طرحی مدرن را برای همدان طراحی کرد که از نوع نقشه‌های شعاعی محسوب می‌شود اما امروزه به دلیل تراکم جمعیت و طرح شعاعی، ترافیک مرکز شهر بسیار زیاد است. به این میدان ۶ خیابان اصلی شهر وصل شده‌اند.

ادامه… مقاله‌های برگزیده – مقالهٔ پیشنهادی هفته

ادامه… ویکی‌پدیا، بدون نیاز به اینترنت


امروز: جمعه، ۵ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی برابر ۱۳ مهر ۱۳۹۷ هجری خورشیدی و ۲۵ محرّم ۱۴۴۰ هجری قمری (UTC)

روز جهانی معلم، در بخش‌هایی از استرالیا: روز کارگر (۲۰۰۹)، در پرتغال: روز جمهوری


فهرست کامل ویکی‌پدیاها


This page is based on a Wikipedia article written by contributors (read/edit).Text is available under the CC BY-SA 4.0 license; additional terms may apply. Images, videos and audio are available under their respective licenses.

Copyright 2017 WikiZero


10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *